Mediacja w sporach budowlanych z udziałem jednostek samorządu terytorialnego
W ostatnim czasie mediacja w sporach budowlanych zyskała drugie życie. Jest to szczególnie widoczne w sprawach o znacznej wartości przedmiotu sporu, w których postępowanie w sądzie powszechnym mogłoby trwać latami.
Praktyka pokazuje, że w znakomitej większości spraw dot. sporów budowlanych sędziowie z własnej inicjatywy kierują strony do mediacji jeszcze przed pierwszą rozprawą. W ten sposób chcą zapewnić stronom sporu możliwość ponownego przyjrzenia się sprawie z udziałem osoby trzeciej, tj. mediatora, po to aby móc sprawnie zakończyć spór w drodze ugody. Chociaż w takim przypadku nie zawsze stronom uda się zawrzeć ugodę (chociażby częściową), to statystyki pokazują, że przynajmniej część takich spraw zostaje przy wsparciu mediatora rozwiązana polubownie.
Obecny artykuł otwiera serię, w której postaram się pokrótce przedstawić praktyczne znaczenie mediacji w sporach budowlanych z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, tj. podmiotów, które w praktyce niejednokrotnie nie były lub nie są zainteresowane ugodowym rozwiązaniem sporu m.in. z uwagi na obawę zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
W kolejnych artykułach omówię m.in. samą instytucję mediacji i znaczenie doboru mediatora, przebieg mediacji, sposoby jej zakończenia oraz rozwiązania prawne, z którymi strony muszą się mierzyć, aby zawrzeć ugodę w sprawach z udziałem jednostki samorządu terytorialnego.
Czym jest mediacja?
Mediacja to dobrowolny (odbywa się za zgodą obu stron, które na każdym etapie mediacji mogą zrezygnować z dalszego udziału w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)